Gamla stan bemöter NK’s turistfälle-attack med humor och hjärta

NK’s fräcka utomhusreklam på Skeppsbron får svar från VISIT GAMLA STAN i ny digital kampanj.

Med budskapet “Don’t fear the Viking Helmets” svarar nu Gamla Stans Företagarförening Nordiska Kompaniets reklamkampanj “Save Yourself From Viking Helmets” som synts på  Skeppsbron och i sociala medier.

Den nysläppta annonsen är signerad VISIT GAMLA STAN och är ett kreativt och fristående initiativ från Gamla Stans Företagarförening. Med glimten i ögat – men också en tydlig värdegrund – lyfter kampanjen det levande kulturarvet och de äkta möten som gör Gamla stan till en destination i världsklass.

“Vi som varit med sedan 1252 vet att det finns plats för både hjälmar, hjärta och hantverk inom handeln – och vi önskar NK all lycka framöver”, säger Katarina Malmgren och Kim Lindeberg. “Människor från hela världen reser hit med en uppriktig nyfikenhet på kultur, historia, smakupplevelser och shopping. Vikingahjälmen är trots allt en 1000-årig symbol för funktionell slow fashion”.

Samtidigt vill Företagarföreningen lyfta en annan anledning att besöka stadsdelen: Gamla stan har  nyligen tilldelats Tripadvisor Travelers’ Choice Award 2025, vilket placerar stadsdelen bland de 10% mest uppskattade destinationerna i världen – ett bevis på det värdskap och den mångfald av upplevelser som lockar besökare året om.

Kampanjen publiceras digitalt under augusti och är ett led i det ideella arbetet med att främja hållbar handel, kulturell mångfald och ett levande historiskt centrum mitt i Stockholm.

 

För mer information:
Katarina Malmgren, ordförande i Gamla stans Företagarförening
kontakt@gamlastansforetag.se,
070-519 64 48


Om Gamla Stans Företagarförening och VISIT GAMLA STAN:
Gamla Stans Företagarförening är en ideell medlemsorganisation för företag och organisationer som är verksamma i Gamla stan. Vi adresserar frågor som ägs av ingen men som är gemensamma för många och ger Gamla stans mångfacetterade näringsliv en stark och enad röst. Med VISIT GAMLA STAN  utvecklar vi marknadsföring och besöksservice för både stockholmare och mer långväga besökare.
www.gamlastansforetag.se
www.visitgamlastan.se

VISIT GAMLA STANs kampanj “Don’t fear the Viking helmets”, augusti 2025.

NK’s utomhusreklam, Skeppsbron juli 2025. Foto: Gamla stans Företagarförening.

Printscreen, Instagram, juli 2025.

Nästa
Nästa

Gamla stan utsedd till Tripadvisor Travelers’ Choice Awards vinnare 2025