Nyheter
(Filtrera per ämne, uppdatera sidan för att börja om).
Mitt i Stockholm: Snart är det slutkört i västra Gamla stan
Från och med 19 maj är det slutparkerat på Kornhamnstorg och Stora Nygatan. Foto: Mostphotos / Mitti Stockholm.
Hallå, Stockholms stad! Nu är ni ute och cyklar!
Hallå, Stockholms stad! Nu är ni ute och cyklar!
Resultat från CLOSERS förstudie om godstransporter
Slutrapport och projektdokumentation från förstudien om godstransporter i Gamla stan. läs om nästa steg samt vår kommentar till planerna.
Mitt i Stockholm: “150 parkeringsplatser ryker i Gamla stan”
I år uppstår flera nya sommarplatser – och ännu mer fokus läggs på grönska. Samtidigt ryker 150 p-platser från Gamla stan.
Remissvar om införande av Miljözon klass 3 (KS 2023/1449)
Inför Kommunfullmäktiges slutliga beslut (preliminärt i april 2024) om införande av Miljözon klass 3 i City per 2024-12-31, har Trafiknämndens förslag varit ute på remiss. Ett flertal branschorganisationer, både formella remissinstanser och organisationer som inte tillfrågats, har lämnat remissvar - så också vi i Gamla Stans Företagarförening.
SVT Rapport: “[BUTIKSDÖDEN] Höjda hyror hotar nästa år”
SVT Rapport, nyårsafton 2023: [BUTIKSDÖDEN] Höjda hyror hotar nästa år.
Mitt i Södermalm: Nu tänds juleljusen i Gamla stan
Mitt I Södermalm: När förra årets sponsor drog sig ur såg det ut som att det inte skulle bli någon julbelysning i Gamla stan i vinter. Men då säkrades pengar från annat håll – och i veckan tändes ljusen.
Svar på tal angående Miljözon klass 3
Replik i Mitt i Södermalm: “Företagarföreningen har inte kidnappat frågan”.
Mitt i Södermalm: Gamla stan tappar 130 p-platser – blir stadsmiljözon
Mitt i Södermalm: Gamla stan tappar 130 p-platser – blir stadsmiljözon.
Tidningen Näringslivet: Efter företagarkritiken: MP backar om miljözoner – ”En börda försvinner”
Det rödgröna styret i Stockholms stad planerade att förbjuda allt utom elbilar och utsläppssnåla gasbilar i Gamla stan. Något som skulle vara förödande för bussturismen och företagen. Nu backar staden, men tar bort över hundra parkeringsplatser i stadsdelen i stället.
SVT Nyheter Stockholm: Trafikförslagen får ris och ros
SVT Nyheter Stockholm: Trafikförslagen för Gamla stan får ris och ros.
Småföretagarnas Riksförbund: “Miljözon 3: Martin Jungermanns perspektiv”
I en intervju med Martin Jungermann, en boende i Gamla stan, diskuterades de pågående utmaningarna med planerna på att införa Miljözon 3 och samtidigt ta bort parkeringsplatser på Skeppsbron. Martin framhäver att detta har kommit som en överraskning för invånarna och att det skulle ha en betydande inverkan på deras vardag och näringsliv.
SvD Debatt: (M): “Stoppa miljözon 3 i Stockholm city”
“Att redan nästa år införa miljözon 3 i Gamla stan och city i Stockholm skapar en rad allvarliga problem. Det är respektlöst mot de stockholmare som berörs av beslutet, skriver företrädare för Moderaterna i Stockholm.”
Småföretagarnas Riksförbund: “Turistbussar och Miljözon 3 - Pär Åkerbergs perspektiv”
Mats Eriksson intervjuar Pär Åkerberg som driver Åkerbergs Trafik och ordförande för Sveriges bussföretag, avdelning Stockholm. Åkerbergs breda erfarenhet omfattar taxi, lastbilar och bussar. Mats och Pär diskuterar planen att införa miljözon 3 i Stockholms Gamla stan. Åkerberg betonar utmaningarna för turistbussarna, i nuläget finns dessa inte att köpa.
Dagens Industri: “Hyresstriden trappas upp inför höjning. Butikerna har fått nog”
Artikel i Dagens Industri, där även Gamla Stans Företagarförening medverkar:
”Konkurstalen stiger i detaljhandeln. Samtidigt nobbas butiker sänkta hyresnivåer. Nu stiger frustrationen inför nästa års höjning”.
SvD Debatt: ”Stoppa inte turistbussar i Stockholm”
Debattartikel om Miljözon 3 i Gamla stan i Svenska Dagbladet.
Miljözon 3: Dennis Wedin påpekar behovet av dialog och ansvarsfull planering
Mats Eriksson, En Företagares Vardag, intervjuar Dennis Wedin, oppositionsborgarråd för Moderaterna i Stockholm, om införandet av Miljözon 3 i Gamla stan. Wedin ifrågasätter det snabba införandet och betonar behovet av en konsekvensanalys för att förstå hur många individer som påverkas.
Diskussion om Miljözon 3 med Lars Strömgren, Trafikborgarråd Stockholm
Mats Eriksson, En Företagares Vardag, träffar Trafikborgarrådet Lars Strömgren (mp) för att prata om planerna att börja införa Miljözon 3 i Gamla stan och City nästa år.
Hur ser Lars Strömgren på att många företagare saknar information och känner stor oro för att slås ut om fordonsflottan inte ställt om och leveranser uteblir?
Vad tänker han om uppgiften att 200.000 bussresor till Stockholm årligen riskerar att utebli eftersom det inte finns elektriska turistbussar att få tag på, enligt Sveriges Fussföretagas branschchef Anna Grönlund?
Och vem ska bära kostnaden för omställningen?